כיצד גורמים לפערים בהישגי התלמידים?
הנה משהו יפה ששמעתי בהרצאת טד על פערים בהישגי התלמידים שמסרבים להצטמצם:
כשמתחילים לנגן יש שלבים ובשביל לעבור לשלב הבא צריך לשלוט היטב בשלב הנוכחי.
למשל בחוג לאמנויות לחימה כלשהו, צריך לשלוט בכל שלב ולהיבחן עליו. אין מצב לקבל חגורה שחורה אם לא שולטים בשלב הראשון.
כשאנחנו מלמדים זה הולך ככה:
כולם מתחילים מבסיס משותף ויישור קו כלשהו פחות או יותר ואז המורה מלמדת את החומר תקופה של כשלושה שבועות עד חודש. לאחריו מתקיים מבדק או מבחן הבודק את רמת השליטה של התלמידים בחומר.
כשמתקבלות התוצאות הן שונות ומגוונות. אחת מקבלת 95, השני 75, השלישי 80 והרביעי 100, החמישי 50 וכך הלאה.
ואז המורה עוברת ללמד נושא חדש, נניח בתחום המתמטיקה שהנושא הבא בד"כ מתבסס על החומר הקודם. ככה מי שקיבל 95 זורם בכיף ומי שקיבל 50 נכנס לבור עוד יותר גדול😬
ועכשיו תתארו לכם שכך הדבר פועל בתחומי חיים נוספים!
למשל בענף הבניה🤪
נניח שאני רוצה לבנות בניין אני מזמינה פועלים, מפקח בניה ועוד כל מיני אנשי מקצוע ואומרת להם: יש לכם שלושה שבועות לבנות את היסודות של הבניין! תעשו את הכי טוב שלכם! והולכת.
חוזרת אחרי שלושה שבועות ומגלה שבחלק מהימים ירד גשם, היו חוסרים בציוד, חומרי הבניה לא היו באיכות טובה ולכן לקח יומיים להחליף. וכך המפקח אומר לי שהושלמו רק 80% מיסודות הבניה! אני עושה קצת פרצוף לא מרוצה אבל נותנת הוראה להמשיך לבנות את הקומה הראשונה ושוב הולכת לי.
כשאני חוזרת לאתר הבניה לאחר כשלושה שבועות, אני מגלה שהושלם רק 75% מהבניה ואני שוב כועסת ומתעצבנת אבל נותנת הוראה להמשיך לבנות את הקומה השנייה
והנה לכם מגדל קלפים! קצב מעריכי או לא הדבר דורש מחשבה!
איך מנצלים את הפתח שנוצר לנו בעזרת הקורונה לשטיח את העקומה בפערי התלמידים ולא להגדיל את הפער?!
זו יכולה להיות שעתה היפה של מערכת החינוך והמורים🙏
זו יכולה להיות השעה שהגדילה את הפער בין הקבוצות השונות באוכלוסייה! או השעה שהצליחה לייצר הזדמנות שווה לכל אחד ואחת מתלמידי ישראל!והרי כבר נאמר שהדרך הטובה ביותר להילחם בבורות היא דרך ההשכלה!מי ייתן ונצליח להבין וליישם את הדרך לשוויון הזדמנויות בחינוך🙏